ناصر الدين انصارى قمى

332

اختران فقاهت ( فارسى )

شكوه و پررونق ترتيب داده ، تمام سفراى خارجه و ساير فرنگيان . . . به ضميمهء بسيارى از اعاظم رجال دولت ايران دعوت نموده ، به شكرانهء اين بزرگترين ظفرى كه فرنگستان بر ايران يافته بود ، آن شب را عيشى عظيم گرفت و در فرداى همان شب ، به كمال استقلال و اقتدار شروع كار نمود . . . اما هنوز اين ماه ربيع الثانى منقضى نگشته ، در دار الخلافه منتشر گرديد كه از حضرت مستطاب رئيس علماى ملت آقاى حجة الاسلام حكم محكمى در خصوص حرمت استعمال دخانيات شرف صدور يافته . . . نسخهء اصل اين توقيع رفيع كه به دستخط مبارك بوده جز براى بزرگ علماى اعلام دار الخلافة جناب مستطاب ملاذاالاسلام آقاى آقا ميرزا محمّد حسن آشتيانى سلمه اللّه تعالى براى هيچكس مشهود نيفتاد . . . و مرقوم گرديده بود : « بسم اللّه الرحمن الرحيم . اليوم استعمال تنباكو و تتن بأى نحو كان در حكم محاربه با امام زمان عليه السّلام است . حرره الأحقر محمّد حسن الحسينى » » « 1 » مرحوم آيت اللّه آشتيانى حكم ميرزاى شيرازى را در ميان مردم نشر داد و در تشويق آنان به مخالفت با دخالت كافران در امور مسلمين تلاش فراوان كرد . و به اين ترتيب ، خانه‌اش محل انتقاد ، سخنرانى و تجمع عليه استعمار انگليس و استبداد دربار شده بود . به همين سبب ، شاه توسل به خشونت را وسيله‌اى براى برقرارى نظم و امنيت دانست و به نايب السلطنه ، دستور سركوبى و دستگيرى سرجنبانان نهضت را صادر كرد . نامهء ناصر الدين شاه به ميرزاى آشتيانى ناصر الدين شاه ، كه از روشنگريهاى ميرزاى آشتيانى به خشم آمده بود ، نامه‌اى به ميرزاى آشتيانى نگاشت و به تندى و خشونت از او خواست كه براى لغو حكم تحريم ميرزاى شيرازى اقدام كند .

--> ( 1 ) . كربلايى ، تاريخ الدخانية ، صص 107 - 109 .